måndag 2 maj 2011

Irritationsmoment

Har läst många inlägg på olika bloggar om hur folk verkar ta för givet att det är ok att säga vad som helst om en kvinnas mage, samt klappa och pilla på densamma för att kvinnan är gravid. Jag irriterade mig själv tidigt på att folk tog sig friheten att klappa mig på magen i samband med att de hälsar - det är i min värld ett övertramp. På sistone har det dykt upp ett nytt irritationsmoment.

Ja, min mage är större än genomsnittet för den vecka jag är i, det ä rjag medveten om. Men det gör det inte okej att häva ur sig: "Oj vilken mage, är du säker på att det inte är två därinne!" Än värre blir det när, vilket faktiskt har hänt, personen som kläckt ur sig detta insisterar när jag försöker le och säga att "i så fall har den andre gömt sig väl på alla de ultraljud och undersökningar jag gjort". Allvarligt talat, vad ger folk rätt att säga sånt här?

Min reaktion beror inte på att jag känner mig ful eller osexig etc i min stora mage. Jag är stolt över min mage, den innehåller ju vår son! Utseendemässigt bryr jag mig inte ett dugg om att jag blivit jättestor, tvärtom tycker jag att min mage är fin, jag har inte gått upp speciellt mycket och allt jag har gått upp sitter just på magen. Men den här typen av kommentarer är så okänsliga. Tänk om jag nu var jätteosäker på min kropp och tyckte det var skitjobbigt att bli större? Eller om det fanns andra problem kring graviditeten och magen? Det skulle ju knappast underlättas av såna ord. Och är det ok för mig att säga till nån annan: "Hoppsan vad din rumpa har växt, det måste vara en och annan glass där".

Egentligen är detta kanske ingen jättegrej, jag vet ju att folk som säger sånt här inte menar något illa. Önskar bara att folk kunde tänka sig för ibland innan de öppnar munnen...

3 kommentarer:

  1. Ja så fort man är gravid så verkar vissa tro att det ok att säga vad som helst!

    SvaraRadera
  2. Det låter som att det är både varligt och farligt att inte väga orden rätt till de som är barnlös, likväl till de som är gravid. Inte lätt det där! :) Men jag tror heller inte att jag skulle vilja höra samma dumma kommentarer om att magen är stor och tvillingironin. Fråga; är det bättre att säga "Oj vilken fin mage". För mig är gravidmagar jättefina... men alltför många gånger hjärtskärande att se. Kram till dig!

    SvaraRadera
  3. Kanske man har för stora krav på folk. Men tycker ändå att man borde tänka mer på vad man säger - gäller inte bara barnlösa och gravida även om det är där mina tankar befunnit sig mest de senaste åren. Man kansåra så oerhört genom ogenomtänkta kommentarer.

    SvaraRadera