måndag 24 januari 2011

Magen - inifrån och utifrån

Har under hela graviditeten så här långt haft problem med trög mage. Jag har ändå klarat mig rätt bra genom att lära mig vad jag kan och inte kan äta. Jag kan inte äta skräpmat, jag behöver massor av frukt och linfrön på yoghurten är min bäste vän, tillsammans med mycket vätska. Blev lite nervös när barnmosrkan skickade ett meddelande där hon rekommenderade mig att börja med järntabletter eftersom jag hört att det kan förvärra problem med trög mage. Samtidigt tror jag att jag kan behöva extra järn - har varit sjukt trött igen på sistone. Så jag gör nu ett försök och äter järntabletter. Någon därute som har erfarenhet av järntillskott? Eller tips om hur man kan "hjälpa magen på traven"?

När det gäller utsidan så blir jag lite lack när jag går och tittar på mammakläder. Dels för att det inte verkar finnas i annat än dyra specialbutiker - H&M undataget - och dels för att det verkar som om tillverkarna tror att foster kan skadas allvarligt om mamman bär kläder i andra färger än svart, vitt, grått och beige. Jag älskar att ha på mig färgglada toppar och blev lite småchockad när jag kom in i flera olika butiker och inte lyckades hitta en enda T-shirt i nån annan färg än svart och vitt. Jag är lite nervös för att beställa kläder på nätet eftersom det är så svårt med storklekar. Annars verkar faktiskt Bonprix ha en hel del enkla, färgglada toppar, T-shirts och cardigans. Jag är inte så sugen på att köpa svindyra kläder - jag gör det aldrig normalt sett och nu handlar det om kläder jag inte kommer att kunna använda så länge. Har jag helt fel? Har ni tips om affärer eller kedjor där man kan hitta snygga, färgglada och billiga mammakläder? Jag tar tacksamt emot dem!

Nu har jag ändå haft en himla tur - jag har supergulliga vänner och släktingar som jag har skänkt och lånat ut kläder till mig så att jag inte har behövt köpa så mycket ännu. Men jag saknar färg! Så tipsa gärna allt vad ni orkar!

5 kommentarer:

  1. Jag åt/drack Sunwic, som finns att köpa på Apoteket, under hela graviditeten och det funkade riktigt bra för mig (har normalt sett en trög mage).
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag har hittills använt alldeles vanliga toppar och t-shirts (är i vecka 22) och det kommer jag antagligen att fortsätta med. Eftersom modet är som det är så hittar man ju "oversize" kläder lite överallt, dessutom ganska billigt! :) Byxor har jag dock svårt att hitta.

    SvaraRadera
  3. De har mammakläder i vissa Vero Moda butiker. Förr hade de på polarn och pyret, vet inte om de fortfarande har. Lycka till! Hoppas du hittar lite färger och får lite sparkar snart :)

    SvaraRadera
  4. Tack för tipsen!
    Nina: Jag kan inte använda några av mina vanliga toppar och jag är ändå ett par veckor efter dig. Grejen är också att jag inte vuxit på andra ställen än just magen så jag är inte så sugen på att bara köpa "stora" kläder - grejen är ju att få det att räcka ner över magen nu och även när den blir ännu större inomk kort.
    Anonym: Jo Polarn o Pyret har men i min värld är de alldeles för dyra. Ska kolla Vero Moda i stan och höra om det finns nån som har mammakläder.

    SvaraRadera
  5. Jag har hittat en hel del kläder på Indiska, speciellt kjolar med resår i midjan- Är i vecka 21 så kan ha de flesta av mina vanliga kläder, bara byxor som jag vuxit ur. Men jag är också "besviken" på gravidkläderna. Tråkiga färger och onödiga detaljer som rysch-pysch på bröstet eller stort tryck på magen.

    SvaraRadera