lördag 31 juli 2010

En till...

Igår kväll fick ännu ett par i vår närmaste bekantskapskrets barn. Sista paret kan väl tilläggas, bara vi kvar nu... Jag kan inte säga att jag inte unnar dem det - de har tex gått igenom ett missfall. Samtidigt så vet jag att de inte direkt längtat efter barn, de har inte varit exalterade över sin graviditet - det är mer så att det ingår i deras livsplan att få barn och nu är de ännu ett steg på vägen.

Jo, jag är glad för deras skull men får samtidigt erkänna att avundsjukan sticker fram sitt fula nylle rätt så rejält... Varför inte vi också? Varför är det alltid vi som ska vara glada för andras skull?

Sådärja, så var man igång och gråter igen... Hur mycket tårar har man fällt genom de här åren tro?

4 kommentarer:

  1. Visst gör det ONT! Mina väninnor är inne på barn nr TRE, och det smärtar när vi inte ens fått ett PLUS ännu... Ingen som tar en graviditet för given -som de flesta- förstår hur ONT det gör när det inte fungerar. Det var därför jag startade min blogg. För att ventilera mina känslor när det rinner över. Och med den har jag hittat alla underbara medsystrar som sitter i samma båt. Som gråter, som ältar, som glädjs åt varandra och stöttar varandra i denna IVF-berg-och-dal-bana...

    Att graviditeten inte är särskilt önskad av dina vänner gör bara att det smärtar ÄNNU MER! SÅ ORÄTTVIST!!! Bara någon som själv kämpar kan förstå stinget av avundsjuka man känner...

    VARM KRAM Ninna
    ps. bor vi långt igrån varandra?

    SvaraRadera
  2. Hej, halkade in på din blogg och läste att ni är oförklarligt barnlösa. Ni har säkert kollat upp detta redan, men jag frågar ändå: Har ni kollat upp bakteriell vaginos? Det är en bakterie som gör så att spermierna dör i slidan. Det är otroligt vanligt, men av någon anledning kollar man inte upp detta hos de flesta gynekologer. Värt att kolla upp om man inte fått det gjort. BV är detsamma som slidkatarr...
    Håller tummarna för er!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ninna: Ja, detta är också min ventleringskanal. Det är därför jag kör den helt anonymt, så att jag kan säga saker t.o.m. om mina nära vänner utan att någon ska behöva ta illa upp... Är kanske lite väl orättvis när jag säger att barnet inte är särskilt önskat - nu har de såklart sett fram emot det, men de har inte längtat efter barn direkt och har inte varit säkra på om de skulle försöka få. Men nu försöker jag vara positiv och intala mig själv att det kommer att lyckas denna gången med ny variant av behandling!

    Ettvanligtliv: Har faktiskt inte kollat upp ang BV. Kan säkert vara värt att kolla, men tror ändå inte att det är där skon klämmer för oss. Vi har ju gjort 2 IVF:er där inget ägg blivit befruktat och där sker ju allt utanför kroppen, så då borde ju inte en ev. BV påverka. Eller kan den det? Jag kan inte så mkt om det får jag erkänna. Kanske ska fråga nästa gång vi är på kliniken . Tack för tipset

    SvaraRadera
  4. Jo, ibland känns det som att alla utom vi får barn. Med betoning på får. Ingen ansträngning whatsoever. Men det blir vår tur. Förr eller senare, på ett eller annat sätt. Kram!

    SvaraRadera