måndag 27 december 2010

Det är MIN mage!

Har under julhelgerna konstaterat en sak som kanske kan göra de kommande månaderna lite komplicerade, även om det är väldigt mycket av ett "i-landsproblem". Jag tycker nämligen vansinnigt illa om att folk tar mig på magen!

Jag är såklart enormt glad över graviditeten, så glad att det knappt går att förstå! Jag har heller inga problem med att jag blir större och att magen växer. Jag tycker tvärtom att det är kul att det börjar synas och jag visar gärna magen om nån skulle vilja se. Men därifrån är steget väldigt långt till att de får börja pilla på den. Jag har själv aldrig klappat på vänners gravidmagar och jag förstår inte varför man gör det.

Är jag bara fånig eller finns det andra därute som känt så här? I så fall, hur har ni hanterat det?

4 kommentarer:

  1. Jag har inte kommit så långt att det syns än, men jag känner lite som dig. Varför ska man gå och pilla på nåns mage bara för att de är gravida? Jag har aldrig gjort det på nån kompis mage och kommer inte göra det heller, kanske om de ber mig..men jag skulle definitivt inte göra det utan att fråga! Man tar ju inte på folks magar annars, så varför skulle det vara mer accepterat bara för att det ligger en bebis där?..
    Näe, jag kommer nog säga ifrån om nån försöker..!
    Såg en tröja nånstans för gravida där det står typ "Don´t touch". Skulle kanske ha en sån?:)

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte att det var jobbigt när någon tog mig på magen de första månaderna. Mot slutet i månad 8-9 kändes det lättare eftersom då var magen så stor och så tydligt att det fanns något i den. I början tyckte det var jobbigt och väldigt privat. Men eftersom det inte hände speciellt ofta hanterade jag inte det på något speciellt sätt... Grattis till graviditeten! Härligt!
    Sofie

    SvaraRadera
  3. Hej

    Jag höll på att orsaka en släktfejd när min svärmor för tredje gången la handen på min mage och jag talade om att om hon inte slutade med det och lyssnade på att jag sa nej skulle jag inte träffa henne någon mer gång innan förlossningen. Jag vet inte om det är att rekomendera men det blev ett slut i alla fall. :-)

    Jag var aldrig bekväm med det under graviditeten och har heller aldrig känt på någon annans magen. Man är ju olika men samtidigt borde det vara självklart att åtminstonde fråga och inte bara lägga handen på.

    SvaraRadera
  4. Skönt att veta att jag inte är ensam! :-) Min pappa kommer jag nog inte att kunna stoppa - många anledningar men det skulle nog ta för hårt. Men i övrigt kommer jag nog att säga ifrån. Kanske man kan få in det på något snyggt sätt, typ om man sitter och pratar om graviditet så säger man något i stil med: "Jag förstår inte att folk hela tiden klappar gravida på mage, det är ganska obehagligt". Så blir det inte en direkt anklagelse till en viss person... Nåväl får väl se hur jag gör

    SvaraRadera